8 marca 2013

GALERIA SUDECKA - HAŁAS I ZANIECZYSZCZENIA


Stowarzyszenie Interesu Społecznego "Wieczyste" wystąpiło z wnioskiem do Ministra Ochrony Środowiska o uchylenie w trybie art.161 kpa decyzji nr 7/10 z dn. 9.04.2010 r. (OSR 7624-36/15/09)  wydanej  z up. Prezydenta Miasta Jelenia Góra dot. określenia środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu zabudowo usługowo-handlowej – Galeria Sudecka, w miejscu istniejącego obiektu Centrum handlowe CH ECHO al. Jana Pawła II 51 w Jeleniej Górze na działkach 162 obręb 60 AM 35 i 16/16 obręb 60 AM 37 wraz z elementami infrastruktury technicznej z wniosku inwestora „Echo Galeria Sudecka” sp. z o.o. , al. Jana Pawła II, 58-506 Jelenia Góra, ze względu na rażące naruszenie prawa.
 We wniosku Stowarzyszenie zwraca uwagę na brak rzetelności postępowania, które prowadzono z wyraźnym lekceważeniem zasad ochrony środowiska naturalnego, w tym obszarów chronionych. Nie przeprowadzono rzetelnego postępowania administracyjnego, skoro np. w decyzji, odległość planowanej inwestycji w stosunku do najbliższego obszaru Natury 2000 określono na 12 km (strona 7 – obszar specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 Karkonosze PLB 020007).  Tymczasem z tej samej decyzji wynika że odległość od najbliższego obszaru natury 2000 wynosi 3 km (strona 10 - (Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk natura 2000 „Góry i Pogórze Kaczawskie” PLH 020037). Także obszar chroniony Krajobraz Doliny Bobru jest w odległości zaledwie 2200 m. Co prawda te fakty zostały w decyzji stwierdzone, jednak nie wyciągnięto z nich żadnego wniosku. Zatem na jakiej podstawie uważa się, że eksploatacja przedsięwzięcia nie wpłynie na obszar natury 2000, w warunkach tak małej odległości? Czyżby hałas i zanieczyszczenie przestrzegały granice obszarów inwestycyjnych? Należy zauważyć, iż hałas i zanieczyszczenie powstanie nie tylko w trakcie samej budowy (decyzja przewiduje pracę powodując uciążliwość akustyczną w godzinach od 6 do 18.00 czyli przez 12 godzin non stop, i bez wyłączenia sobót i niedziel) ale także w trakcie eksploatacji planowanej inwestycji. Jak wynika z charakterystyki przedsięwzięcia powierzchnia parkingów wynieść ma 43200 m2 i ponad 1450 miejsc parkingowych (w nowszej wersji zamiennej zwiększono dodatkowo liczb miejsc zewnętrznych o blisko 400). Tak duże zagęszczenie samochodów spowoduje wzrost hałasu i zanieczyszczenia  w okolicy, które wbrew sugestiom raportu i decyzji nie znają granic. Na jakiej podstawie zatem uznano, że nie nastąpi przekroczenie dopuszczalny poziom dźwięku 55 db w dzień? Nie wiadomo, skoro w samej decyzji przyznano że nastąpi podwyższone natężenie hałasu w środowisku, na skutek ruchu pojazdów mechanicznych na terenie i w pobliżu kompleksu handlowo-usługowego. Jedyne konkretne działanie wskazane w ustaleniach to zastosowanie tłumików w urządzeniach klimatyzacyjnych. Jednak w ten sposób nie rozwiąże się problemu hałasu komunikacyjnego, który będzie przecież głównym czynnikiem hałasu. Nie przywołano w decyzji wyników autentycznych wiarygodnych badań, które mogłyby rozwiać wątpliwości.
W decyzji przyznano, że Jelenia Góra jest miastem o przekroczonych stężeniach pyłu PM10 w powietrzu, że nastąpi emisja zanieczyszczeń pyłowo-gazowych, wytworzone będą odpady niebezpieczne i inne niż niebezpieczeń. Emisja zanieczyszczeń nastąpi w postaci dwutlenku wegla, dwutlenku siarki, tlenku wegla, węglowodorów, itd. Co prawda decyzja i raport minimalizują te okoliczności, ale musiano przyznać że w okresach przedświątecznych, tj. w warunkach wzmożonej aktywności, nastąpi pogorszenie stanu jakości powietrza atmosferycznego (str.9/10). Jak rozwiązano tą kwestię? Uznano, że w celu obniżenia emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu należy projektować właściwą organizację ruchu. Jednak decyzja w tym zakresie nie zawiera wielu konkretnych ustaleń poza gołosłownymi stwierdzeniami typu „prowadzenia działalności w sposób bezpieczny dla środowiska”, „działalność nie może powodować przekroczenia standardów jakości środowiska poza terenem” itd. itd. Nie gwarantuje to żadnej realnej ochrony środowiska naturalnego, mniejszego poziomu zanieczyszczeń czy poziomu hałasu.
Decyzja zawiera stwierdzenie, że inwestycja nie wpłynie negatywnie na środowisko, na obszary chronione, ale nie przytacza żadnych dowodów na poparcie tej tezy, poza górnolotnymi stwierdzeniami. A przecież jak wynika z art.77§1 Kpa Organ administracji publicznej jest obowiązany w sposób wyczerpujący zebrać i rozpatrzyć cały materiał dowodowy. Zatem przy wydaniu decyzji, dopuszczono się naruszenia art.7 kpa W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności, z urzędu lub na wniosek stron podejmują wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli oraz art.107§1 i 3 kpa (obowiązek w decyzji uzasadnienia faktycznego). 

Ponadto we wniosku wskazano na inne nieprawidłowości formalne. Dodajmy, iż do SKO w Jeleniej Górze trafił wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji ws. warunków środowiskowych.


Można poprzeć stowarzyszenie wniosek o uchylenie decyzji wysyłając mail na adres mailowy: Biuro.Ministra@mos.gov.pl w brzmieniu:


Popieram wniosek i dołączam się do postępowania z wniosku Stowarzyszenia Interesu Społecznego „Wieczyste” z dn. 5.03.2013 r o uchylenie w trybie art.161 kpa decyzji nr 7/10 OSR 7624-36/15/09 z dn. 9.04.2010 r. wydanej  z up. Prezydenta Miasta Jelenia Góra dot. określenia środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu zabudowo usługowo-handlowej – Galeria Sudecka, w miejscu istniejącego obiektu Centrum handlowe CH ECHO al. Jana Pawła II 51 w Jeleniej Górze na działkach 162 obręb 60 AM 35 i 16/16 obręb 60 AM 37 wraz z elementami infrastruktury technicznej z wniosku inwestora „Echo Galeria Sudecka” sp. z o.o. , al. Jana Pawła II, 58-506 Jelenia Góra. Zgodnie z art.161 kpa Minister może uchylić lub zmienić w niezbędnym zakresie każdą decyzję ostateczną, jeżeli w inny sposób nie można usunąć stanu zagrażającego życiu lub zdrowiu ludzkiemu albo zapobiec poważnym szkodom dla gospodarki narodowej lub dla ważnych interesów Państwa. Biorąc pod uwagę, iż decyzję tę wydano lekceważąc zasady ochrony środowiska (Np. w decyzji, odległość planowanej inwestycji w stosunku do najbliższego obszaru Natury 2000 określono na 12 km strona 7 – obszar specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 Karkonosze PLB 020007 gdy odległość od najbliższego obszaru natury 2000 Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk natura 2000 „Góry i Pogórze Kaczawskie” PLH 020037 wynosi 3 km), a w szczególności fakt iż w trakcie eksploatacji nastąpi znaczący wzrost emisji zanieczyszczeń i hałasu, co ma niewątpliwie skutki dla zdrowia ludzkiego. Dodajmy iż w toku dalszych prac administracyjnych w świetle tej decyzji o warunkach środowiskowych i zapisu braku konieczności oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania ws. wydania pozwolenia na budowę, inwestor i organa administracyjne zmieniły projekt zwiększając m.in. liczbę zewnętrznych miejsc parkingowych o ponad 400 miejsc z 210 do 610, zwiększono powierzchnię dróg i parkingów z 16360 m2 do 22180 m2. Oznacza to, że poziom hałasu i zanieczyszczeń będzie większy niż przy wydaniu decyzji z dn. 09.04.2010 r, czyli że doszło do obejścia przepisów prawnych i zasad w zakresie ochrony środowiska w imię partykularnych interesów Z poważaniem. Imię, nazwisko ............................



lub wysyłając list do Ministra Ochrony Środowiska. Wzór poparcia do pobrania na stronie:
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxzZXJ3aXMyMXxneDoyZjE1Nzk1NWQyMjMyOTAz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz