24 maja 2010

DEMOKRATYCZNE PAŃSTWO PRAWNE A NIE MEDIALNE

18 maja 2010 r. Trybunał Konstytucyjny udzielił odpowiedzi na wniosek prezesa Stowarzyszenia Interesu Społecznego dra Daniela Alain Korony o udostępnienie informacji publicznej dot. podstawy prawnej objęcia funkcji wykonującego obowiązki prezydenta RP przez marszałka sejmu Bronisława Komorowskiego w dniu 10 kwietnia zanim nastąpił prawnie stwierdzony zgon prezydenta Lecha Kaczyńskiego poprzez identyfikację zwłok. W piśmie TK ZOS-451-18/10 podpisanego przez Dyrektora Zespołu Orzecznictwa i Studiów dra Kamila Zaradkiewicza czytamy:
W odpowiedzi na pismo z dn. 27 kwietnia 2010 r. (data wpływu 28 kwietnia 2010 r.), uprzejmie informuję, że ocena prawidłowości stosowania przepisów obowiązującego prawa przez inne organy władzy publicznej oraz związana z tym wykładnia przepisów – w zakresie i trybie wskazanym w Pana piśmie – wykracza poza ramy kompetencji Trybunału Konstytucyjnego. Nie mieści się także w zakresie kompetencji Biura Trybunału Konstytucyjnego jako organu zapewniającego trybunałowi administracyjnej i organizacyjne warunki pracy.
Ponadto informuję, że do Trybunału Konstytucyjnego nie wpłynął wniosek Marszałka Sejmu w sprawie stwierdzenia przejściowej niemożności sprawowania urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej tj. w trybie określonym w art.131 ust.1 Konstytucji TP. Trybunał dotychczas nie rozstrzygał wniosków o uznaniu przejściowej niemożności sprawowania urzędu przez Prezydenta RP.

Reasumując TK nie potwierdził ani legalności ani też nielegalności przejęcia władzy przez marszałka zanim nastąpił prawnie stwierdzony zgon Prezydenta RP, zasłaniając się brakiem kompetencji. Jednakże z pisma TK wynika jednoznacznie, że Marszałek Sejmu nie zwracał się z żadnym wnioskiem w związku z niemożnością sprawowania urzędu przez Prezydenta.
Tym samym wątpliwym pozostaje fakt, iż marszałek sejmu Bronisław Komorowski przejął wykonywanie funkcji prezydenta w dniu 10 kwietnia br., w sytuacji gdy śmierć prezydenta Kaczyńskiego była znana tylko z doniesień prasowych, a prawnie nie była w żaden sposób stwierdzona. Bądź co bądź, wedle art.2 Konstytucji RP, Polska jest demokratycznym państwem prawnym, a nie demokratycznym państwem medialnym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz